Hermsz Rendje
Syl a WoodooBaba 2005.01.01. 16:27
"A mgiban az ember a maga erejre
tmaszkodik abban, hogy lekzdje a minden
oldalrl re leselked nehzsgeket s
veszlyeket."
Frazer - Az Aranyg
Hermsz Rendje
Bevezet
"A mgiban az ember a maga erejre tmaszkodik abban, hogy lekzdje a minden oldalrl re leselked nehzsgeket s veszlyeket." Frazer - Az Aranyg
Az alapknyvekben s a kiegsztkben sok helyen sz van Hermsz Rendjnek trtnetrl, de tudtommal sehol sincs rva a mgikus tuds trtnetrl a Renden bell. Ezt igen slyos hinyossgnak tartom, mert a mgusoknak akik idejk nagy rszt a tudsuk csiszolsval tltik, illenk tudniuk, hogy kik voltak az eldeik, s mivel jrultak hozz a mgia mvszethez. Szintn problmt jelent ez a knyvtrak, klnsen a nagyobb knyvtrak kialaktsnl, mert nem lehet tudni, hogy mik azok a fontos munkk, amik meg kell legyenek minden jelents knyvtrban, s amikre a tbbi szerz a legtbbet hivatkozik. Ezt prblom most ptolni.
Nhny sz arrl, hogy milyen elgondolsok alapjn dolgoztam. Megprblom rvekkel altmasztani a dntseimet, de termszetesen ezek elssorban a sajt zlsemet s az Ars Magicarl kialaktott kpemet tkrzik.
A mitikus s a valdi Eurpa kztt az egyik legfontosabb klnbsg, hogy ltezik a mgia, ms szval fennllnak azok az ok-okozati sszefggsek amik lehetv teszik a varzslst. Ez az egy klnbsg igen nagy hatst gyakorol a mgia megtlsre, s gy a mgikus mvszetekre. Ha ugyanis fennllnak ezek az sszefggsek, akkor lehetsg van a mginak egy sokkal behatbb vizsglatra is, mg a val vilgban a mgia szksgkpp meg kellett, hogy maradjon egy misztikus, elvont szinten. Emiatt gy veszem, hogy lehetsges rvelni, vitatkozni bizonyos mgikus krdsekrl, s nem csak misztikus kinyilatkoztatsokat lehet tenni. Elismerem, hogy megkzeltsem kiss "tudomnyos" sznben tnteti fel a mgit, ezrt szeretnm itt leszgezni, hogy a mgit egy olyan mvszetnek tartom, aminek mvelse nagyban fgg az egyes mgusok egynisgtl, s amit teljes egszben sosem lehet merev szablyokkal lerni. Azonban egy bizonyos mrtkig mgis csak egy lerhat s tanthat ismeretrl van sz, ami egy mindenki ltal rthet rendszerbe van foglalva. n ebben az rsban, a mginak ezzel a lerhat oldalval kvnok foglalkozni, s termszetnl fogva, nem tudok mit mondani a mgia szemlyenknt vltoz, megfoghatatlan jellegrl.
A Hermsz Rendje nem egy vallsos kzssg. Azt hiszem, egy egsz ms stlus jtkot kapnnk, ha elfogadnnk, hogy a Renden bell lnyegi szerepet kapnak azok a vallsos, megvltsrl szl tantsok, amelyek a mondjuk a valdi hermetikus rsokat jellemzik. Mint a Frazer idzetbl kitnik, n a mgit a mgusok sajt teljestmnynek tartom, s nem valamilyen felsbb lny adomnynak, vagy legalbb is nem nyilvnvalan annak. Frazer ugyanis mginak tartja azt, mikor valaki a sajt cselekedetei ltal prbja elrni cljt, s vallsnak tartja azt, mikor valaki istenek, szellemek vagy ms hasonl felsbb hatalmak segtsghez folyamodik. A kt dolog sosem jelenik meg tisztn, de elkpzelsem szerint Hermsz rendjben a valls nagyon visszaszorult. Ebbl kvetkezik, hogy a mgusok a varzslst lehetv tev szemlytelen rendet tartjk tbbre az istenekkel szemben. Ez a vallstalansg azt hiszem jl magyarzhat a keresztnysg elterjedsvel. A mgusoknak szembe kellett nznik azzal a tnnyel, hogy a rgi valls fokozatosan eltnik, s a keresztny vallsban nem jut szerephez az ltaluk mvelt mgia. Ennek hatsra a tbbsg elklntetten kezdte kezelni a mgikus tevkenysgt a hittl, hasonlan ahhoz, ahogy sok mai tuds elklntetten kezeli a termszettudomnyos s vallsos nzeteit. A Rend megalaptsval vgl szervezetileg is elklnltek a papok s a mgusok, amit a val vilgban az egyhzi s vilgi hatalom fokozatos sztvlsval lehet prhuzamba lltani. Ezzel nem azt mondom, hogy ne lennnek misztikus vagy vallsos irnyzatok a Renden bell, csak azt, hogy nem ezek voltak a jellemzek, s azt se lltom, hogy az tlagos mgusoknak nem lenne valamilyen vallsos meggyzdse, csak azt, hogy ez tbb kevsb fggetlen a mgitl.
A Rend s elssorban a Bonisagus hz hivatalos s hagyomnyos mgiaelmlett platonikus alapokra helyeztem. Ezt az indokolja, hogy ez a filozfiai irnyzat volt az utols az korban, s ez gyakorolta a legnagyobb hatst a kora kzpkori keresztny gondolkodkra is. Tulajdonkppen a valdi hermetikus irnyzat is sokat mertett a platonizmusbl, de ehhez hozzkevert sokfle vallsi nzetet is, ami mint emltettem, nem illik a bennem kialakult Ars Magica mgus kpbe. Arisztotelsz akire a szablyknyvben is sokszor hivatkoznak, azrt nem lehetett j kiindulpont, mert az filozfija csak a 13. szzadtl tesz szert jelentsgre a kzpkorban, s nem tartom valsznnek, hogy a Renden bell maradtak volna a knyvei, ha ilyen nagy hatst gyakoroltak volna a mgiaelmletre. Ez a filozfiai alap nem azt jelenti, hogy egy az egyben tvettem a platonikus tantsokat, hanem csak azt, hogy ez volt a kiindulpont. Teht tisztban vagyok vele, hogy az ltalam lertak nem egszen felelnek meg Platn vagy Plotinosz tantsainak, de szerintem sszer feltenni azt, hogy az id sorn bizonyos vltozsok trtntek.
A mgival kapcsolatban nem foglalkoztam azzal, hogy mi az igazsg ezen a tren, vagyis hogy valjban hogy s mirt mkdik a mgia, hanem kizrlag a mgusok emberi szemszgbl vizsgltam a krdst. Ez azt jelenti, hogy sok egymssal vitatkoz llspontot fogok lerni, de nem foglalok llst, hogy ezek kzl melyik a helyes, ha egyltaln lehet ilyenrl beszlni. A mgiban ltezik egy elmleti alap, amit szinte mindenki elfogad, s amit Bonisagus dolgozott ki a Rend alaptsakor. Idvel ez annyira rgzlt, hogy alig akad olyan, aki vltozsra gondolna e tren. Vannak bizonyos eltrsek a klnbz mgusok kztt, amit a klnbz elnyk s htrnyok kezelnek a szablyrendszerben, de az alapok (pl. a 15 Mvszet) mindenkinl azonosak. Ezt az elmletet nevezhetjk taln a mgia fizikjnak. A mginak ez az elmlete van tulajdonkppen lerva az alapknyvben, amihez n csak alkalmazkodni kvnok, elfogadvn azt, hogy a mgusok ezek kztt a keretek kztt mozognak. Mskpp kell viszonyulni viszont a mgia elvontabb elmlethez, vagyis ahhoz ami a mgira a vgs magyarzatot keresi. Ebben az esetben mr radiklisan eltr nzetek lehetnek jelen, amelyek kpviseli elkeseredett vitkat vvhatnak egymssal. Mivel ebben az esetben nincs egy olyan nyilvnval tapasztalat vagy mindenki ltal elfogadott hagyomny, amivel knnyen eldnthetek lennnek a vitk, ezrt a Rend trtnetben a klnbz nzetek egyms mellett ltezhettek. Ezt nevezhetjk a mgia metafizikjnak.
Vgl nhny rvid megjegyzs. Az Ars Magica rendszere elg sszetett, s nem gy kszlt, hogy az ltalam lert elgondolsoknak mindenben megfeleljen. Ezzel egytt megprbltam mindenre odafigyelni, de vges tudsomnl fogva, valsznleg lesznek kvetkezetlensgek abban amit lerok. Ha ilyet veszel szre, akkor krlek szljl. Tkletes elmletet bizonyra nem lehet rni, de kzelteni kell hozz amennyire csak lehet. A szvegben a Mvszetek megnevezsnl az Ars Magica 4. kiadsban lert szavakat hasznlom. Tudom, hogy ha latinbl lefordtannk a dolgot, szrnyen hangzana a szveg, s ez biztos zavarja a latinul tudkat, de gy gondoltam, hogy ha megprblnm helyesen hasznlni a Mvszetek latin nevt, akkor megneheztenm a latinul nem rtk szmra a szveg megrtst, s nem utols sorban nekem is egy csomt kne vele bbeldni. gy inkbb itt krek elnzst a latinul tud olvasktl, ezrt a nyelvi kptelensgrt. Nem trekedtem a teljessgre, vagyis nem prbltam meg kitallni mindent ami szba jhet a tmval kapcsolatban. Inkbb amolyan szemezgetsnek kell tekinteni az itt lertakat, ami a legalapvetbb dolgok mellett, csak nhny rdekessget mutat fel a sok kzl. Ezrt az itt lertakat brmely szempontbl bvteni lehet, s rdemes is.
"Az rzkek ugyanis az anyagbl ll testi alakot ragadjk meg, a kpzelet csak a testi alakot, anyag nlkl. A gondolkod emberi sz ezen is tlmegy, s az ltalnost vve szemgyre, az egyediben rejl fajtt vizsglja. A megrts ltsa pedig mg magasabb rend: tllp az ltalnos krn, s magt az osztatlan idet ltja meg a szellem tiszta tekintetvel." Boethius - A filozfia vigasztalsa
Platonikus mgiaelmlet
Hermsz Rendjben hagyomnyosnak szmt s leginkbb elterjedt mgiaelmlet a platonikus iskola tantsaibl veszi filozfiai alapjait. Ahhoz, hogy rteni lehessen a mgiaelmlet ms fajtit, elszr a platonikus mgiaelmlettel kell tisztban lenni, mert a tbbi elmlet mind ehhez viszonyul. Ez az irnyzat, mint nevbl kiderl, a platonikus, elssorban neoplatonikus vilgkpre pt, ennek a filozfiai irnyzatnak az elgondolsait hasznlja fel a mgikus mvszetek megalapozsra s magyarzatra. A platonikus hagyomny termszetesen nem vltozatlanul lt tovbb a mgusok krben, hanem idvel a krlmnyeknek megfelelen bizonyos mdosulsok trtntek. A legszembetnbb vltozs, hogy a vallsos belltottsg sokkal kevsb van jelen, mint a neoplatonizmusban, inkbb a vilg szemlytelen jellegt hangslyozzk.
A platonikus filozfiai irnyzatnak az egyik legjellemzbb vonsa, hogy az ltalunk tapasztalhat ltezkn kvl felttelez magasabb rend ltezket is. Ezek teht nem a mi vilgunkon bell, vagy a mellett lteznek, hanem metafizikai rtelemben a fltt, vagyis egy magasabb szinten. Az ottani ltezket lehet igazn lteznek, valban lteznek nevezni, amiknek a mi anyagi vilgunk csak halovny rnykpe. Ezektl a magasabb ltezktl ered minden evilgi dolog lte, s a vilgban tapasztalhat rend. Lteznek az gynevezett idek, vagy jabb kelet fordtsban formk, amik mintaknt szolglnak a mi vilgunk szmra. A formkat leginkbb az rzki vilg dolgainak idelis, tiszta llapotaknt lehet elkpzelni. Pldul a szp formja az az abszolt szpsg, amihez viszonytva szpnek nevezhetnk bizonyos dolgokat. Mskpp megfogalmazva, a szp formja nem egy szp kp, nem egy szp lny, nem egy szp tj, hanem tisztn maga a Szp s semmi ms, s az itteni szp dolgok, csak azrt szpek, mert rszesednek a szp formjbl. A forma az ami a belle rszesed rzkelhet dolgokban kzs, ami a lnyegk. A fogalmaink teht nem vletlenl olyanok amilyenek, nem vletlenl neveznk szpnek vagy jnak valamit, hanem a magasabb lttel br formk alapjn. A formk szellemi lttel brnak, vagyis nem az rzkels, hanem csak az rtelem szmra megragadhatk. A valdi igaz tuds csak az rk, vltozatlan formk megismersvel lehetsges, a vltozkony tapasztalati vilg megfigyelse csak bizonytalan vlekedshez vezethet. A mgikus mvszetekben val jrtassg, az azoknak megfelel formk ismerett jelenti. Pldul egy Terram mvszetben jrtas mgus azrt tud jl a fld alap dolgokra hatni, mert jl ismeri a Terram vagyis a fld formjt, ms szval tudja azt, hogy mitl is fld a fld. A mgikus mvszetek elsajttsnak kt mdjt ismerik a mgusok. Az egyik a knyvekbl val tanuls, a msik a tapasztalat, ami leggyakrabban a nyers vis vizsglatt jelenti. Azonban ez a kt md visszavezethet egyre, mghozz a mvszetekhez tartoz formk misztikus megtapasztalsra. Az olvass s a tapasztalatszerzs csak azt a clt szolglja, hogy elindtsa s irnytsa a mgust az adott formval val szellemi egyesls fel. A tanulsnak ez a misztikus eleme a legtbbszr csak elmletileg van jelen, gyakorlatilag a legtbb mgus sokkal htkznapibb mdon trekszik a Mvszetek elsajttsra.
Tbb szintje van a ltezknek a mi anyagi vilgunk "felett". Ezeket nha szoktk isteneknek is hvni, de a Renden bell inkbb szemlytelen jellegnek tartjk, s ezrt nem egszen tall ez a megfogalmazs. A mgusok ltalban hrom ilyen szintet klnbztetnek meg. Ezek kzt az els az amit leginkbb csak Egynek hvnak. Az Egy minden ltez eredete, ezrt igazbl nem is soroljk a ltezk kz. Egysges, rk, vltozatlan, nem cselekszik, nem gondolkodik s nem akar. Valjban nem is igen lehet lltani rla semmit, csak azt, hogy a J, mert a fogalmaink megklnbztetsre plnek, s az Egy teljesen egysges. Tulajdonkppen annyit rdemes tudni az Egyrl, hogy ez a forrsa mindennek, de lnyegnl fogva nem jtszik tovbbi szerepet a mgiaelmletben. Ezt kveti a szellemi vilg. Ez az Egybl emanci, tlrads folytn keletkezik, ami a keresztny isteni teremtssel ellenttben nem akaratlagos hanem szksgszer folyamat, s nem okoz vltozst az Egyben. A szellemi vilg az ahol a fent emltett formk tallhatk, teht itt van az a minta, ami alapjn az anyagi vilg meg lett alkotva. A szellemi vilg mgusok szmra hallatlanul fontos, mert az abban megnyilvnul mintnak megfelelen kpesek varzsolni. A szellemi vilg nem ll kzvetlen kapcsolatba a tapasztalati vilggal, hanem a Vilgllek biztostja ezt a kapcsolatot. A Vilgllek az aki megformlja a mi ltalunk tapasztalt vilgot a Szellemben tallhat mintnak megfelelen. Egyesek szerint a Vilgllek ahhoz hasonlan tlti ki a vilgot mint az emberi llek a testet, msok szerint viszont csak az gi szfrkat tartja mozgsban, s az gitestek mozgsa az, ami meghatrozza a fldi esemnyeket. Ez az a pont a platonikus mgiaelmletben, amikor a vallsi krdsek el szoktak kerlni. A mgusok nagy rsze egy szemlytelen felsbb rendben hisz, ami mindenre kiterjed, de elkerlhetetlen, hogy valamilyen vlemnyk legyen a vallsok, elssorban a keresztny vallsok tantsaival kapcsolatban. Leginkbb a Vilglelket szoks azonostani a keresztny teremt s fenntart Istennel, de vannak akik az Egyet azonostjk Istennel, s vannak olyanok is akik Istent a Vilgllektl fggetlenl de azzal egy szinten kpzelik el. Hermsz isten kultusza is fennmaradt nhny varzslnl. k a Hermsszel azonostott Vilglelket egyfajta isteni mgusnak tekintik, mert az aki a leghatalmasabb varzslatot hajtja vgre a vilg fenntartsval s igazgatsval. Ezek a mgusok a sajt varzslsukat a Vilgllek tevkenysghez hasonltjk, mert kisebb mrtkben, de hasonl mdon hatnak a sajt lelkkkel az anyagi vilgra, mint ahogy a Vilgllek teszi azt. Egy tovbbi rdekes s elterjedt elkpzels az, hogy a Vilgllek mellet ngy nagy llek ltezik. Az egyik Isten, a msik Stn, a harmadik Hermsz s a negyedik a tndrek meg nem nevezett istene. k egyrszt hatnak a kzs anyagi vilgra, msrszt sajt vilgokat is teremtenek. Ez az elkpzels nagyon jl magyarzza a ngyfajta aurt s a hozzjuk kapcsold rgikat s vilgokat. sszessgben azt lehet mondani, hogy a platonikus mgiaelmlet prbl nem foglalkozni vallsi krdsekkel, gy nem alakult ki egy tbbsg ltal elfogadott, meghatroz llspont. A felsbb ltezk utn szlni kell az anyagrl is, ami azoknak az ellentte. Az anyag itt nem a kvet vagy a fmet jelenti, hanem egy nehz rthet elvont fogalom, ami csak mint a felsbb ltezk, a formk hinya foghat fel. Az anyag a mrtk nlkli, nincsen kiterjedse, tmege, szne, egyltaln semmilyen tulajdonsga nincs, teljesen meghatrozhatatlan. A mi vilgunkban az anyag az ami a homlyossgot, a mrtktelensget, a bizonytalansgot, a rosszat viszi. A rossz dolgok teht azrt rosszak, mert eltvolodtak az idelis formktl az anyag vagyis a J hinya fel. Pldul egy teljesen egszsgeshez kpes a beteg ember eltvolodott az idelis llapottl, valamilyen szempontbl hinyoss vlt. Ugyanakkor az anyagot a szellemi formk befogadjnak is tartjk, s gy mint befogad mgiscsak br valamilyen lttel, ha nem is nll lttel. Ebbl kvetkezik, hogy az rzkek szmra adott dolgok anyagbl s formbl llnak. Ezt az egsz rendszert elg jl szemllteti a Nap hasonlat. Ebben az Egyet a Nap, a fny forrsa jelkpezi, mg az anyagot a sttsg, a fny hinya, az rzki vilgot, pedig a fnysugarak vgs hatra, mikor mr majdnem belevesznek a sttsgbe.
Minden ember, s gy a mgusok is, rtelmes llekkel rendelkeznek, ami egy anyagi testbe van zrva. A vgs cl az kne hogy legyen, hogy a llek megszabaduljon az rzki vilg fogsgbl. Ehhez a mgusok szerint a mgia gyakorlsn keresztl vezet az t. A mgia Mvszeteinek elsajttsval a mgus egyre kzelebb kerl a szellemihez, mg vgl sikerl elhagynia minden evilgit, s lelke elszakad az anyagi testtl, ami a vgs szrkletekben nyilvnul meg. Azonban ez a megvlts tan inkbb csak elmletileg van jelen a Renden bell, a mgusok nagy rsze nem igazn trekszik r. Nem tagadjk ennek fontossgt, de gyakorlatilag inkbb evilgi clok vezrlik ket. Bizonyos jelek arra mutatnak, hogy a korai idszakban a llek jjszletsnek elmlete is jelen volt a platonikus mgiaelmletben, de ez valsznleg keresztny hatsra idvel httrbe szorult.
Az eddig lertak az ltalnosan elfogadott nzeteket jelentik, ami nem jelenti azt, hogy egyes krdsekben ne vitatkoznnak a platonikus mgiaelmlet kpviseli. Erre egy jellemz plda a vis, vagyis a mgusok varzslatainl hasznlt rejtett er termszetrl foly vita. A visrl a legtbben azt tartjk, hogy az az gi er, amivel a Vilgllek formlja meg az anyagot, s a mgusok ezt hasznljk fel varzslataiknl. Velk szemben llnak azok, akik a vist az anyaghoz ktik. Szerintk az anyag az ami a mozgst, a vltozst hozza a vilgba, mg a formk az llandsgot adjk. Mivel a varzslat vltoztat valamit a vilgon, ezrt a varzser az anyaghoz kell kzel lljon. A tbbsgi llspont vdelmezi ezzel szemben azt szoktk felhozni, hogy a Technikkhoz is tartoznak szellemi formk, mrpedig a Technikk a vltozsokat hatrozzk meg. Ezt azzal prbljk az anyagi vis hvei kivdeni, hogy a Technikkhoz kapcsold formk azt hatrozzk meg, ami a vltozsokban lland. A mgusok varzslata viszont a folyamatok llandsgnak rendjt tri meg. Termszetesen mg szmtalan rvet lehet felhozni mindkt oldal mellett s ellen, de itt nem akarom rszletesen ismertetni ezt a vitt.
|